Pri večini slik izstopajo oči

Matej Črnjavič – Pri večini slik izstopajo oči

Matej Črnjavič je ljubitelj slikanja brez slikarske izobrazbe, ki si je z leti neobremenjenega slikanja izoblikoval samosvoj slog in pridobil precej privržencev. “Velike oči imajo samo ženski liki, občasno naslikam tudi kakšnega moškega, vendar pri njih pustim oči precej neizrazite in nedodelane. Morda še bolj zanimivo, kot ta razlika med spoloma, je to, da tega ne počnem namenoma,” nam je zaupal nadarjen likovnik.

Čeprav Mateja ustvarjanje veseli že od malih nog, se slikarstvu posveča šele zadnjih nekaj let. »Še danes ne vem, kaj je tisti sprožilec, ki me premakne, da sedem pred platno in začnem ustvarjati. Velik vpliv ima nedvomno vsakdanje življenje, odnosi z ljudmi okrog mene, čustva do drugih in sebe – bolj so ta močna, bolj silijo na plano. Predvsem mi je pomembno, da se k slikanju ne silim,« poudarja Matej, ki sebe nima za umetnika. »Bolj se vidim kot likovnika, ki skozi svoje slike, ilustracije in ročno ustvarjanje izraža sebe in svoja občutja. Tudi ne mislim, da sem izjemno talentiran, bolj trmast in vztrajen.«

Matej Črnjavič – Pri večini slik izstopajo oči

Matej Črnjavič – Pri večini slik izstopajo oči

Po kom imate ustvarjalno žilico?
Mama pravi, da po dedku, ki je čudovito risal in prerisoval različne motive. Na žalost se ga ne spomnim, ker je umrl zelo kmalu po mojem rojstvu, a sem vesel, da ta njegov dar nosim v sebi.

Ste hodili na kakšen slikarski tečaj?
Najprej sem pomislil, da bi se vpisal v slikarski tečaj, potem pa se mi je zdelo, da bi s tem izgubil svobodo in nevednost, v smislu nepoznavanja tehnik, barvne teorije in drugih slikarskih zakonitosti, kar je po svoje lahko tudi prednost.

Imate že od nekdaj izoblikovan slog slikanja?
Nimam. Slog sem razvijal postopoma. Že od začetka sem slikal obraze, ampak drugačne. Če bi pogledali mojo prvo in zadnjo sliko, bi rekli, da sta ju naslikali dve različni osebi. Veliko navdiha sem dobil iz del slikarjev t. i. ‘lowbrow’ slikarskega gibanja, ki se je razvilo v 70. letih prejšnjega stoletja v Los Angelesu, prisotno pa je še danes. Zelo blizu mi je tudi pop surrealizem. Pri veliko predstavnikih pop surrealizma so pomembne oči, bodisi so te predimenzionirane, premajhne ali kako drugače popačene. Tudi pri mojih slikah izstopajo oči, kar je zagotovo vpliv pop surrealizma, čeprav marsikdo ob pogledu nanje reče, da so podobne slikam Margaret Keane, ki jo mnogi poznajo po filmu Velike oči.

Je v velikih očeh vaših likov kakšen skrit pomen, saj pravijo, da so oči ogledalo duše?
Pablo Coelho je nekoč rekel, da so oči ogledalo duše in da odražajo vse, kar se zdi skrito; kot ogledalo pa odražajo tudi tistega, ki gleda vanje. Ta zadnji del mi je še posebej blizu, še posebej v povezavi z odzivom ljudi na moje slike: nekaterim se zdijo žalostne, depresivne, spet drugim izrazito pozitivne, vesele; dojemajo jih v skladu s svojim notranjim doživljanjem in občutki.

Od kod pa jemljete navdih za slikanje vaših večinoma ženskih likov – so to podobe žensk, ki jih srečujete v resničnem življenju ali so to podobe žensk iz vaše domišljije?
Navdih običajno pride iz vsakdanjega življenja, dogodkov, odnosov, občutkov, ki jih ti prinašajo s sabo. Ne vem pa, kje je tista meja, da sedem za platno in začnem ustvarjati. Zgodi se, da dneve ali tedne ne slikam, potem pa v nekaj dnevih naslikam ogromno slik. To je zelo katarzično. Kot da počistim svojo dušo, da je pripravljena na svet. Sicer pa nikoli ne slikam oseb iz svojega življenja ali drugih resničnih oseb. Ko obraz na platnu zaživi v končni podobi, dobi tudi ime – če me spominja na koga iz resničnega življenja, ga poimenujem po tej osebi, a večinoma dobijo povsem svoja imena. Zgodi se tudi, da kupci izdelkov v obrazih prepoznajo osebe iz svojih življenj, kar se jim zdi precej zabavno.

Matej Črnjavič – Pri večini slik izstopajo oči

Matej Črnjavič – Pri večini slik izstopajo oči

V ponudbi ima trideset različnih motivov.

Zasledila sem, da vsak motiv vaše slikarije na posamezen predmet prenesete ročno – kako zamuden je tak postopek, kaj zahteva od vas?
Postopek izdelave ni tako zapleten, bolj je dolgotrajen. Vsak motiv ročno prenesem na izdelek, kar ne pomeni, da naslikam vsakega posebej. Slike fotografiram in jih računalniško pripravim za tisk. Podlago, na katero prenesem motiv, prebarvam z belo akrilno barvo, površino premažem z medijem za prenos fotografij in nanjo prilepim natisnjeno fotografijo slike. Tako pripravljen izdelek sušim čez noč. Papir, na katerega je natisnjena fotografija in ki sem ga z medijem nalepil na površino izdelka, spiram z vodo, dokler ga v celoti ne odstranim, tako da ostane samo odtisnjen motiv na podlagi. Na koncu površino še prelakiram, da je odtis obstojen. Kljub zamudnemu delu je končni izdelek vreden vloženega časa, saj daje vtis, da je poslikan ročno. To sicer ni, je pa edinstven zaradi načina prenosa motiva, pri katerem vsakič pride do manjših variacij, tako da noben izdelek ni povsem enak drugemu.

Se v času ustvarjanja umaknete v svoj svet ali dovolite, da vas pri ustvarjanju kdo opazuje?
Najraje slikam sam, ob poslušanju glasbe. Za slikanje moram biti osredotočen. Pri izdelovanju izdelkov za LULO pa sem vesel družbe.

Matej Črnjavič – Pri večini slik izstopajo oči

Matej Črnjavič – Pri večini slik izstopajo oči

Podobe ustvarja neposredno na platno.

Od kod sploh ime LULO?
Ime znamke je sestavljeno iz imena moje psičke, triletne navihane airedalske terierke Lucy Lou, ki poskrbi, da mi v življenju ni dolgčas. Dejansko je moja prva skrb, šele nato prideta slikanje in ustvarjanje za blagovno znamko. Spremlja me povsod, kjer je to dovoljeno, z mano pride tudi na umetniški sejem ob Ljubljanici, kjer prodajam izdelke.

Matej Črnjavič – Pri večini slik izstopajo oči

Matej Črnjavič – Pri večini slik izstopajo oči

Koliko motivov je trenutno v vaši zbirki?
Običajno se na začetku leta odločim, koliko in katere motive bom ponudil kupcem. Letos je v ponudbi trideset različnih motivov, lani jih je bilo okrog dvajset. Razmišljam, da bi njihovo število v naslednjem letu ponovno zmanjšal in ohranil tiste, ki so najbolj priljubljeni. Vsi od teh tridesetih so na voljo na beležkah, medtem ko sem za zvezke in nakit naredil izbor petnajstih. Sicer pa imam v zbirki veliko več slik, prek sto.

Slike ustvarja za svoje veselje in sprostitev.

Blagovno znamko LULO ste ustanovili skupaj z arhitektom Andrejem Mahovičem, zakaj ste se odločili za sodelovanje?
Pri razvoju blagovne znamke sem želel pomoč nekoga, ki ima več občutka za oblikovanje in estetiko, zato se mi je zdelo samoumevno k sodelovanju povabiti Andreja. Med drugim mi je pomagal oblikovati logotip znamke, narediti prve predstavitvene fotografije izdelkov, pogosto se nanj obrnem po mnenje in nasvet v povezavi z mojimi slikami, pomaga pa mi tudi pri praktičnih zadevah, povezanih z blagovno znamko.

Matej Črnjavič – Pri večini slik izstopajo očiIn kakšne načrte imate za prihodnost?
Redna zaposlitev mi ne dopušča bolj intenzivnega ukvarjanja z znamko. Zaenkrat izdelke prodajam samo na umetniškem sejmu v Ljubljani, zato je moj naslednji cilj izdelati spletno trgovino. Pripravljalna dela že tečejo in upam, da bo vzpostavljena do decembra. Morda se bom odločil izdelke ponuditi tudi v kateri od številnih umetniških trgovin v Sloveniji. Možnosti in priložnosti je veliko. Glede na pozitivne odzive ljudi in številna vabila k sodelovanju verjamem, da ima LULO lepo prihodnost, samo priložnost ji moram dati.

Prisepvek je bil objavljen v reviji Jana, 24. oktobra 2017.

Spremljajte naše objave s prijavo na e-novice ali pa nam sledite na Facebooku, Twitterju in Pinterestu.

Avtorica prispevka je Metka Pravst Primožič, kreativna in idejna vodja Ustvarjalnih rok. Po izobrazbi je komunikologinja, po poklicu novinarka in urednica ter avtorica besedil za različne naročnike (prispevki za medije, blogi, SEO besedila), po duši ustvarjalka blagovne znamke www.metibeti.com. Spremljate jo lahko na Instagramu, na Facebook strani MetiBeti ali sledite njenim navdihom na Pinterestu. Pišete ji lahko na elektronski naslov metibeti@gmail.com.