Ribe za vse letne čase

Ribe za vse letne čase

Alenka Loboda je ustvarjalka, ki ji je dekorativno oblikovanje iz naravnih materialov pri srcu že od malih nog, šele pred nekaj leti pa je poslanstvo našla v izdelovanju unikatnih lesenih rib Ribaalenka najrazličnejših oblik in velikosti. Alenka pravi, da riba simbolizira blagostanje, srečo in svobodo, mi pa smo prepričani, da vam lahko izpolni kakšno skrito željo.

Pri oblikovanju izdelkov poskusim poiskati vse napake in jih uporabiti kot prednost. Grča na primer predstavlja oko, kakšne razpoke v lesu pa uporabim za usta.

Od kod izvira vaša ljubezen do rib?
Že od nekdaj imam rada vse, kar je povezano z morjem, od hrane do počitnic ob morju. Največ mi pomeni pogled na turkizno vodo, ki mi daje svežino. Nora sem na turkizno barvo. Tudi to je povezava z morjem, ki je najlepše barve, kadar za slabim vremenom zapiha burja, ki vse prevetri, in temno morje spremeni svojo barvo v turkizno, ki prinaša svežino.

Ste riba tudi po horoskopu ali ima riba kakšen poseben pomen v vašem življenju?
Po znamenju sem tehtnica in v astrološki karti nimam nič vode, očitno je to moje uravnoteženje in riba predstavlja vodo.

Kdaj in kako pa se je začela vaša ribja zgodba?
Že vrsto let z družino obiskujem Vis in v majhni uvali vsako leto preživimo počitnice v prijateljevi kamniti ribiški hišici. V tej hiški so pred mnogimi leti ribiči sušili slane ribe. Naše počitnice so robinzonske – brez elektrike, tekoče vode in ugodja civilizacije, ki ga imamo doma. Na plažah nabiram naplavljen les, ki ga oblikujem v ribice, povežem jih z vrvico in tako nastanejo čudovite verižice. Navdih sem dobila od svetilničarja v Stončici, ki rezlja čudovite ribice. Njegovo ribico sem dobila za božično darilo od prijateljice.

Ribe za vse letne čase

Zakaj ste se določili izdelovati ribe ravno iz lesa in ne kakšnega drugega materiala?
Les je naraven material in predstavlja še dodaten stik z naravo. Poleg lesa uporabljam še vrv iz konoplje. Lesene ribe pa sem začela kombinirati tudi s kovino. Plastika in drugi umetni materiali pa mi niso blizu.

Kje ste se naučili obdelovati les?
Pred dvema letoma mi je prijatelj posodil tračno žago. Začela sem rezati ribe iz masivnega parketa, ki je bil obdelan. Takrat sem kot samouk rezala le enostavne oblike rib. Kmalu sem imela že bolj zahtevne ideje in sem se nekega dne ustavila pri lokalnem mizarju Pavletu. Če ga danes vprašate, sem vsak teden v njegovi delavnici na delovnem obisku in seveda tudi na izobraževanju. On ali pa njegovi sodelavci me vedno naučijo kaj novega o lesu in njegovi obdelavi.

Iz konkretno kakšnega lesa so vaši izdelki – iz lesenih ostankov ali masivnih kosov lesa?
Za izdelavo rib uporabljam masivni les, ki ostane od proizvodnje in je namenjen za kurjavo ali celo za odpad. Namesto, da gre les v drobljenje in predelavo za kurjavo, ga jaz oblikujem v izdelek, ki je uporaben in ima novo zgodbo.

Imate delavnico doma ali imate najet prostor pri mizarju?
Doma v kleti imam tračno žago in vertikalni vrtalni stroj za vrtanje lukenj. Pri mizarju pa uporabljam debelinski skobelni stroj, horizontalni brusilni stroj ter vrtalnik. Vsakič v delavnici pri mizarju opazujem in radovedno sprašujem zaposlene, za kakšne obdelave lesa je kakšen stroj, če pa utegnem, se tudi kaj novega naučim. Nazadnje sem se učila, kako se šiva furnir.

Idejo za poimenovanje blagovne znamke vam je dal ravno mizar, kakšna zgodba se skriva za tem?
Ko sem prvič obiskala mizarja, mi je rekel, da me lahko obvesti, ko bodo kakšni uporabni kosi masivnega lesa primerni za moje izdelke. V telefonski imenik si je shranil moje ime Alenka in da bo vedel, katera Alenka, je zraven pripisal tudi Riba. Od tod ime moje blagovne znamke.

Ribe za vse letne čase

Mizar vam pripravlja les za nadaljnjo obdelavo. Kakšen polizdelek torej dobite v roke in skozi kakšne faze gre v vaši delavnici?
Mizar že vrsto let hrani masivni les – deske in plohe – v skednju na Barju, kamor jaz redno zahajam, prelagam zložene deske in izbiram les, ki mi ustreza. Večinoma uporabljam deske, ki jih na debelinski skobelni stroj obdela na želeno debelino, nato pa se nadaljnje obdelave lotim sama. Grobi izrez same oblike ribe na tračni žagi je najbolj nevarno opravilo pri samem postopku. Les ima rasti, grče in večkrat obdelovanec poči, včasih poči les tudi pri izrezovanju samih bolj zahtevnih okroglin. Ko še nisem imela dovolj izkušenj z rokovanjem tračne žage, sem večkrat zlomila list. Nekatere lesne vrste, kot je na primer akacija, se pri obdelavi celo iskri, včasih se zaradi obremenitve tudi ustavi motor žage. Na začetku sem se tega kot nepoznavalka ustrašila.

Katera faza obdelave pa vam vzame največ časa?
Največ časa mi vzame brušenje. Za grobo brušenje uporabljam horizontalni stroj, za fino brušenje vertikalni stroj, na koncu pa izdelek še ročno pobrusim, da dobi prijeten videz in je gladek na otip. Pri tem delu najbolj uživam, ker v lesu otipam letnice, strukturo. Vsak les ima tudi svoj vonj. Meni najbolj diši macesen. Od vseh materialov je najbolj žlahten orehov les, saj je strukturno homogen material in je zelo barvno raznolik. V vseh pogledih me obdelovanje lesa mentalno sprošča in hkrati napolni z energijo.

Ribam boste verjetno ostali zvesti. Imate morda v načrtu razširitev ponudbe tudi na druge motive?
Poleg rib so mi blizu srčki in v času Valentinovega sem jih tudi izdelovala. Seveda ribam ostajam zvesta, na poti pa so že novi navdihi, a naj zaenkrat ostanejo še skrivnost.

Fotografije: Vasja Ambrožič

E-revija Ustvarjalne roke – poletje 2015
Prispevek je bil objavljen v e-reviji Ustvarjalne roke – poletje 2015.

Spremljajte naše objave s prijavo na e-novice ali pa nam sledite na Facebooku, Twitterju in Pinterestu.

Avtorica prispevka Metka Pravst, kreativna in idejna vodja Ustvarjalnih rok, je po izobrazbi komunikologinja, po poklicu novinarka in po duši ustvarjalka blagovne znamke www.metibeti.com. Spremljate jo lahko na Instagramu, na Facebook strani MetiBeti, na Twitterju ali sledite njenim navdihom na Pinterestu. Pišete ji lahko na elektronski naslov metibeti@gmail.com.